vrijdag 6 juli 2012

De 5 essentiële punten bij een marketing campagne

Er zijn erg veel bedrijven actief op internet die zonder een vast plan aan internet marketing doen. Het gevolg hiervan is dat een campagne vaak verlies draait, er weinig afspraken binnen een bedrijf zijn over de campagne en dat niets meetbaar is. Dit is ontzettend zonde omdat internet marketing juist zo mooi en krachtig marketing instrument kan zijn! Daarom vandaag een artikel waarin de 5 essentiële punten van een succesvolle marketing campagne worden beschreven.

1. Maak alles meetbaar
Je moet altijd zoveel mogelijk meten tijdens een internet marketing campagne. Het mooie van internet marketing is immers dat het allemaal zo goed meetbaar is, hierdoor kun je dus goed zien of je campagne winstgevend is. Je hebt goede programma's om je campagne te meten, zo kun je bijvoorbeeld Google Analytics installeren op je website waardoor je de bezoekers kunt meten en kunt zien waar ze vandaan komen.

Verder raden wij jou aan om genoeg tijd vrij te maken om je statistieken te bestuderen, waar komt goed verkeer vandaan? Kunnen we misschien voor een lange termijn met deze website samenwerken door middel van advertenties? Dat zijn dingen die je dan kunt overwegen en dat allemaal dankzij het meten van jouw campagne!

2. Wees herkenbaar
Een bedrijf heeft in het echt een bepaalde status waar klanten het bedrijf aan herkennen. Je kunt hierbij denken aan de klantenservice, de huisstijl en wellicht de mensen achter het bedrijf. Zorg ervoor dat je deze herkenningspunten ook in uw online campagne meeneemt. Het is namelijk ontzettend belangrijk dat klanten en potentiële klanten uw bedrijf herkennen aan bepaalde punten die uw bedrijf uitstraalt. Het voordeel hiervan is dat je ook eerder een band met je publiek opbouwt op deze manier.


3. Vergeet de website niet!
Je hebt veel bedrijven met een mooie internet marketing campagne, wat deze bedrijven vervolgens vaak vergeten is de website zelf! Je kunt nog zo goede campagne hebben, duizenden bezoekers naar je website toesturen maar als de website vervolgens weinig conversies oplevert dan heb je nog niets aan deze bezoekers. Analyseer dus de bezoekers tijdens jouw campagne! Kijk waar bezoekers vaak de website verlaten en als je hier een patroon in ziet, pas de website dan zo aan dat dit niet meer gebeurd. Je kunt de bezoekers analyseren met Google Analytics maar ook met Clicktale.


4. Bouw een band met je publiek op
Wij geven als een zeer belangrijke tip mee: bouw een band met je publiek op. Zorg ervoor dat je in contact komt met je publiek en praat met ze! Je kunt hier bijvoorbeeld social media voor gebruiken. Ben je bijvoorbeeld accountant? Je doet er dan verstandig aan om een blog bij te houden waarop je regelmatig tips weggeeft die je ook weer deelt op Twitter en Facebook. Je bouwt zo al snel een flink netwerk op met ondernemers die jouw blog gaan volgen en vragen gaan stellen via social media. Het mooie hiervan is dat het publiek je gaat vertrouwen en hierdoor zullen zij snel diensten bij je afnemen.


5. Plan een campagne goed in
Bedrijven vergeten vaak een internet marketing campagne te plannen en hierdoor kom je vaak in tijdnood. Plan een campagne daarom goed in! Zorg dat iemand elke dag een aantal uur met de campagne bezig is om bijvoorbeeld te meten, analyseren en waar nodig aanpassingen te doen. Het is immers zonde van het geld en van de tijd als je een campagne gaat verwaarlozen.

TIP: Wij kwamen trouwens ook nog dit internet marketing blog tegen, hierop worden regelmatig tips gegeven over internet marketing! De eigenaar legt het door middel van video's uit waardoor het makkelijk te begrijpen is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten